חזון החינוך בגלבוע

יהיו מעשי החינוך בגלבוע כמעשה אומן פסיפס,
היוצר קהילה אזורית מגוונת, על אדמת העמק בנופי הגלבוע.
יהא החינוך בגלבוע, חולייה מקשרת בין נכסי העבר לבין חלומות העתיד,
מבוסס על הבניית דעת וחינוך לערכי שוויון וכבוד בין בני האדם.
תהא עשייה החינוכית, מטפחת זהות ומעוררת גאווה,
מעצימה את תחושת השייכות של ילדיה ובוגריה
לקהילת הגלבוע, למדינת ישראל
ומטביעה חותם החברה

יחידות האגף:

אגף החינוך

מחלקת הגיל הרך הינה אחת מאבני היסוד בעיצובו ובחינוכו של הילד. המחלקה אמונה על קידום איכות הטיפול במסגרות הראשונות במערכת החינוך, אשר חשובה מאוד להמשך התפתחות של הילד בעתיד.

מחלקת הגיל הרך פועלת לקידום האישי של כל ילדי הגלבוע מגילאי לידה עד שלוש, תוך דאגה לטיפול ברמה גבוהה במסגרות הטיפוליות והחינוכיות לגיל הרך.
מחלקת גיל הרך עובדת בשיתוף  פעולה מלא עם משרד החינוך, המתי"א, השפ”ח, טיפת חלב, מפעילי מעונות, תכנית אור דרך התכנית הלאומית 360 וגורמים נוספים.
המחלקה מובילה מתן מענים לכלל הילדים, בהתאם לצרכיהם ההתפתחותיים והרגשיים, תוך יצירת מרחבי למידה שיעודדו למידה איכותית, משמעותית ואפקטיבית.

רפורמת מעונות היום המוכרים והפרטיים:

חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, תשע”ט – 2018 חל על מעונות היום בהם שבעה פעוטות או יותר.
רפורמת הגיל הרך יצאה לדרך בינואר 2022 עם העברת סמכויות הפיקוח על מעונות היום לפעוטות עד גיל שלוש, שיש בהם שבעה פעוטות או יותר, לרבות האחריות המקצועית והפדגוגית, ההסדרה, הבינוי והפיקוח – למשרד החינוך.
במסגרת הרפורמה ויישום חוק הפיקוח משרד החינוך אחראי לקידום התחומים המרכזיים הבאים: שיפור תקינה, הרחבה והתמקצעות של מערך הפיקוח, הכשרות מקצועיות וליווי מקצועי של הצוותים, מינוי ממונים לגיל הרך ברשויות מקומיות ובינוי מעונות חדשים.

מה אנחנו עושים:

 1.צמצום פערים וקידום שוויון הזדמנויות במעונות מוכרים ובמעונות פרטיים:

  • במעונות יום נבחרים פועלת תכנית ייחודית-  "תכנית אור" לאיתור ומניעת עיכובים התפתחותיים בכיתות פעוטות במעונות.

 2. קידום איכות הטיפול-חינוך במסגרות ללידה עד שלוש:

  • בניית מודל עבודה גלבועי מבוסס התפתחות רגשית חברתי  התפתחות תקשורת ושפה, ועשייה חינוכית תואמת התפתחות.
  • פתיחת קורסי הכשרה לצוותי חינוך-טיפול בהיקף של 220 שעות בשיתוף מכללות לחינוך בהתאם לחוק הפיקוח על מעונות היום.
  • מתן הדרכה חינוכית לצוות החינוכי, הורים במסגרות בהלימה לחוק הפיקוח על מעונות היום.

במועצה איזורית הגלבוע פועלים כ- 69 גני ילדים ממלכתיים, ממלכתיים דתיים וחינוך מיוחד, אשר נותנים מענה לחברה היהודית והחברה הערבית. בגנים מתחנכים כ-1770 ילדים.
גן הילדים מהווה מסגרת חינוכית לימודית, שמטרתה לקדם ולטפח את יכולותיו הקוגניטיביות, הרגשיות, החברתיות והמוטוריות של הילד בגיל הרך, וכן להקנות ערכים, ידע ומטען תרבותי.

הגן מהווה בסיס לגיבוש אישיותו של כל ילד, לעיצוב עמדות אינטלקטואליות, ולהתפתחות הילדים כשותפים פעילים בחברה.

מחלקת חינוך קדם יסודי מטפלת בפניות הציבור, נותנת מענה תפעולי ופדגוגי לגני הילדים ובכללם לילדי החינוך המיוחד ומקדמת תכניות במערכת החינוך.
האחריות להפעלת הגנים מתחלקת בין משרד החינוך ובין מחלקת חינוך קדם יסודי באגף החינוך של המועצה. שני הגורמים הללו פועלים בשיתוף פעולה הדוק ורציף, על מנת לקדם ולהצעיד את המערכת להישגים.

משרד החינוך מפעיל ארבע מפקחות: לגנים הממלכתיים בחברה היהודית, לגנים הממלכתיים בחברה הערבית, לגנים הממלכתיים דתיים ולגני החינוך המיוחד.

המחלקה רואה בקשרים עם הורי הילדים חשיבות עליונה , מתוך אמונה כי שיתוף פעולה פורה בין משפחות הילדים ובין נציגי המערכת, יובילו את הילדים להישגים הרצויים. חשוב שהיחסים בין הגורמים הללו יעשו תוך התחשבות, קבלה, כבוד הדדי ותיאום ציפיות.

מנהלת מחלקת קדם יסודי, אורטל ראובן- 04-6533236 | 054-5771575,   דוא"ל- [email protected]
מזכירת מחלקת קדם יסודי, אורית חנן- 04-6533222, דוא"ל-  [email protected]
רכזת גנים דינה בריימוק,   04-6533242 | 053-7338388 דוא"ל-  [email protected]

המחלקה אחראית על כל תלמידי החינוך המיוחד בגילי 3-21 ומכל המגזרים – ממלכתי, ממלכתי דתי, ממלכתי ערבי וחרדי.
למחלקה ממשקים ושיתופי פעולה עם יחידות העירייה השונות, ביניהן האגף לשילוב חברתי והשירות הפסיכולוגי. כמו כן, עם הפיקוח על החינוך המיוחד של משרד החינוך, מתי"א מגידו וזאת במטרה להעניק מענה רחב, כולל ומיטבי תוך שילוב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים בקהילה.

ועדת זכאות ואפיון היא ועדה מתוקף תיקון חוק החינוך המיוחד, תשמ"ח-1988 (תיקון 11, יולי 2018). הוועדה מתקיימת ברשות המקומית שבה התלמיד רשום, על פי תעודת הזהות של הוריו.

סמכות ועת זכאות ואיפיון

  • ​לקבוע את רמת התפקוד והצרכים של התלמיד עם המוגבלות הפונה לוועדה, בהתאם להערכת תפקודו בתחומים הקוגניטיבי, הלימודי, השפתי, הרגשי והחברתי ובתחום התקשורת, העצמאות התפקודית וההתארגנות.
  • לדון בזכאותו של התלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוכי בשל מוגבלות אחת או יותר, המשפיעה על תפקודו.
  • לקבוע את הרכב סל השירותים של תלמיד הלומד בחינוך הרגיל, שנמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים בהתאם לצרכיו.

לוועדה ניתן להפנות
תלמיד עם מוגבלות (לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, עיכוב התפתחותי או שפתי, חשד למוגבלות שכלית התפתחותית ועוד), הלומד במסגרת חינוך רגיל, לאחר תהליך של התערבות ותמיכה לקידום תפקודו בחינוך הרגיל, שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן או בכיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן או בבית ספר לחינוך מיוחד.

לוחות זמנים
הפניית תלמידים לדיון בוועדת הזכאות והאפיון תעשה לא יאוחר מ-31 במרץ מדי שנה. דיוני הוועדה מסתיימים לכל המאוחר ב-15 במאי באותה שנת לימודים עבור תלמידי בתי הספר, ולכל המאוחר ב-31 במאי בכל שנה, עבור תלמידים הלומדים בגני ילדים ותלמידים העולים לכיתה א'. הזכאות לשירותי חינוך מיוחדים שנקבעת באמצעות ועדת זכאות ואפיון ממומשת בשנת הלימודים העוקבת. הגשת בקשות מאוחרת לתאריך זה תהיה בנוהל בקשה לוועדת זכאות חריגה. הבקשה מוגשת לאישור משרד החינוך, ומאושרת על פי קריטריונים מותאמים, ביניהם: עולים חדשים, אשפוז-טיפול רווחה חריג, התדרדרות קיצונית בתפקוד, ובכפוף  לזמינות מקום שיבוץ פנוי וזמין.

חברי ועדת זכאות ואיפיון

  • יושב ראש הוועדה יהיה עובד משרד החינוך בעל מומחיות, ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד.
  • נציג רשות החינוך המקומית, שהוא מנהל מחלקת החינוך כהגדרתו בחוק הרשויות המקומיות או מי מטעמו, שהוא בעל ניסיון או הכשרה בחינוך מיוחד.
  • שני מפקחים כוללים של משרד החינוך, האחד מפקח כולל לחינוך מיוחד והאחר מפקח כולל לחינוך רגיל, או נציגיהם.
  • פסיכולוג חינוכי מטעם הרשות .
  • נציג הורים.

מסמכים המוגשים לועדה:

  • תיעוד מפורט של ההתערבויות שנעשו במוסד החינוכי שבו לומד התלמיד לפני ההפניה לוועדה לבחינת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
  • סיכום התוכנית האישית שהוכנה לתלמיד במסגרת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים.
  • מסמכים קבילים על אבחנת המוגבלות של התלמיד
  • שאלון הפניה לוועדת זכאות ואפיון
  • שאלון להורים
  • שאלון לתלמיד
  • בדיקות שמיעה וראייה עדכניות
  • מסמכים נוספים שההורים יכולים להוסיף באמצעות המוסד החינוכי

זכאות להיסעים
זכאות להסעות נקבעת על פי תקנות משרד החינוך. הזכאות תלויה באפיון הזכאות של כל תלמיד לחינוך מיוחד. תלמידים בעלי מוגבלות בשכיחות נמוכה יהיו זכאים, בדרך כלל, להסעה. הזכאות לתלמידים בעלי מוגבלות בשכיחות גבוהה יהיו זכאים בדרך כלל להסעות באוטובוסים צהובים בהתאם לקריטריונים.

שיבוץ תלמידים
שיבוץ תלמיד עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים במסגרות החינוך המיוחד או החינוך הרגיל הוא באחריות רשות החינוך המקומית, שבה מתגורר התלמיד. במ.א גלבוע פועלת ועדת שיבוץ, שתפקידה לפעול לשיבוץ כל התלמידים בעלי זכאות לשירותי חינוך מיוחדים, במסגרת חינוכית ההולמת את צורכיהם וקרובה ככל האפשר למקום מגוריהם, בזמינות אפשרית, בהתאם להחלטות המתקבלות מתוקף ועדת זכאות ואפיון. הוועדה מתחשבת בעמדת ההורים לגבי מקום השיבוץ אך משבצת בפועל על פי מכלול שיקולים מקצועיים ומינהליים.

אגף לחינוך מיוחד- נגישות במוסדות חינוך
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות שהותקנו מכוחו נועדו להבטיח את זכותו של האדם להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בתחומי החיים השונים, ולתת מענה הולם לצרכיו. החוק הגדיר אדם עם מוגבלות כ"אדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים".
נושא ההנגשה בתחום החינוך מפורט בסימן ז' לחוק מוסדות חינוך, מוסדות על-תיכוניים, שירותי חינוך והשכלה – נגישות. הנגשת מערכת החינוך בהתאם לצרכים של תלמיד או הורה עם מוגבלות, מאפשרת לתלמיד לממש את זכותו לחינוך ולשוויון, ומאפשרת להורה עם מוגבלות להשתתף בחוויות הלימודיות של ילדיו. החוק והתקנות מחייבים את הרשויות והבעלויות להנגיש את מוסדות החינוך ואת השירות החינוכי לתלמידים עם מוגבלות ולהורים עם מוגבלות, כאשר המוסד החינוכי אינו מותאם לצורכיהם.

מסגרות החינוך המיוחד בגלבוע

גני עיכוב התפתחותי

גן ניצנים – טרום טרום חובה

גן אלון – טרום חובה- חובה.

גן אור- טרום חובה- חובה.

גן השלום- תלת גילאי.

גני תקשורת

גן פרפר- תלת גילאי

גן קשת- תלת גילאי

כיתות חנ"מ:

יד לחמישה: 2 כיתות תקשורת ( א-ו) 3 כיתות חנ"מ- לקות למידה

נר הגלבוע: 2 כיתות – רגשי/ התנהגותי

יסודי עין חרוד: 4 כיתות לקויות למידה

גלבוע:2 כיתות לקויות למידה

יסודי מוקייבלה- 3 כיתות לקויות למידה

יסודי סנדלה-1 כיתת לקות למידה (ד-ו)

 יסודי נאעורה- 2 כיתות לקויות למידה

חט"ב מוקייבלה- 1 לקות למידה ו-1 רגשי/ התנהגותי

אחווה נאעורה- 2 כיתות רגשי התנהגותי, 3 כיתות לקות למידה

ביה"ס חנ"מ

שבילים בגלבוע- רגשי/ התנהגותי (כיתות א-ו)

עמק יפה- רגשי/ התנהגותי + לקות למידה (כיתות ז-יב)

היחידה לקידום נוער פועלת כ"רשת ביטחון" שפורס משרד החינוך ברשויות המקומיות, לטיפול בבני נוער מכיתות י-יב שנשרו ממסגרות החינוך הפורמאליות (נשירה גלויה) או המתקשים לתפקד ולהסתגל בתוכה (נשירה סמויה).

בגלבוע שתי שלוחות: גבע ומוקייבלה.

חזון היחידה לקידום נוער גלבוע:

אנו ביחידה לקידום נוער גלבוע מאמינים כי "מי שיש לו למה יוכל לשאת כמעט כל איך" (פ.ניטשה), לכן נוביל כל נער/ה לחיפוש וליצירת משמעות, לפיתוח חוסן המתבטא ביכולת להתמיד ולהתאמץ בכדי להשיג את מטרותיו/יה.
נשאף להטמעת שיח מכבד וסובלני ונחנך ללקיחת אחריות אישית ומעורבות חברתית תוך חיזוק הזיקה לעם, למדינה, לתרבות ולחברה הישראלית.
היחידה תעניק תחושת שייכות ותהווה בית בו כל אחד פועל ונותן בהתאם ליכולתו, תשמש כתובת ותספק תמיכה וליווי אישי במרחב היחידתי ומחוצה לו, בהתאם לצורכי הנער.

מטרות היחידה הינם:

  •  מימוש פוטנציאל מלא של הנער/ה על ידי ליווי אישי של עובדי חינוך טיפול הפועלים ביחידה, הענקת תחושת שייכות וביטחון, חיזוק תחושת המסוגלות האישית והגברת האמונה בעצמם תוך הענקת ארגז כלים לחיים שאחרי והכוונה לעתיד.
  • רכישת השכלה ככלי לפיתוח המסוגלות האישית וחיזוק האמונה העצמית של הנערים, זאת ע"י בניית תכנית לימודים מותאמת אישית
  • השתתפות בתכניות המותאמות לגילם בדומה לבתי הספר האינטרניים כגון מסע לפולין, מסע ישראלי, הכנה לצה"ל, גדנ"ע, טיול שנתי ועוד.

תכניות הפועלות ביחידה:

•תכנית היל"ה - השלמת השכלה תיכונית בסיסית (12 שנ"ל) ועד בגרות מלאה - בהתאם לצרכיו ויכולותיו של כל נער.ה.

מניעת התנהגויות סיכון - היחידה פועלת למניעת התנהגויות סיכון ומפעילה תכניות שונות של הסברה ומניעה כגון סדנאות חד פעמיות בנושאי סיכון שונים, קיום קבוצות ביחידה סביב גורמי סיכון שונים, קבוצות הורים ועוד.

• מנהיגות והעצמה - אנו מאמינים כי כל נער ונערה זקוקים לחיזוק והעצמה ופועלים כל שנה בדרכים יצירתיות לקיום תחום חשוב זה על ידי בניית תכנית התערבות אישית לכל נער.ה ותכניות קבוצתיות מותאמות.

תרומה לקהילה - היחידה חרטה על דיגלה את המשפט " לא לשכוח לעזור" ומפתחת בקרב הנערים והנערות את הרצון לתרום לחברה מתוך מחויבות ואחריות ולא מתוך חובה. ישנו דגש על חיבור התלמידים ביחידה לקהילה בגלבוע- יציאה לתרומה לקהילה בתוך הגלבוע תוך חיבור לכלל האוכלוסיות מילדים ועד מבוגרים.

• מיומנויות חברתיות – ביחידה ישנו סל מיומנויות שנתיות שמטרתן מתן כלים, גיבוש וחוויה לנערים והנערות ביחידה מעבר ללמידה.

צוות היחידה:

מנהלת יחידה – שלי קופרמן

מנהלת השכלה –

עובדת חינוך טיפול – איילת טננבאום

עובדת חינוך טיפול – נועה יצחק

עובדת חינוך טיפול – שאהילה יאסין

דרכי תקשורת:

טלפון: 04-6535994
מייל: [email protected]

פרטי יצירת קשר

איילת רחמיאן
מנהלת אגף החינוך

ענת סרוסי
מזכירת מנהלת אגף חינוך

ענבל טייב
מזכירת מנהלת אגף חינוך

סיון ברמי
מנהל תכניות ויזמות בחינוך

אורטל ראובן
מנהלת יחידת החינוך הקדם יסודי

אורית חנן
מזכירת הקדם יסודי

דינה בריימוק
רכזת גנים

הדיל שלבי
מנהלת יחידה לידה-3

נגה לוי
קב"סית חברה יהודית

פדוא זועבי
קבס"ית מגזר ערבי

נועם זנאתי
חשב מינהל חינוך

רותם הרוניאן
רכזת חנ"מ

שלי קופרמן
מנהלת קידום נוער

בתי ספר יסודי

יסודי חנ"מ- שבילים בגלבוע

יסודי נאעורה
נאעורה 18950 עבד אל סלם

יסודי טייבה
ת.ד 3 טייבה בעמק 19118

יסודי -נר הגלבוע
גן נר ד.נ גלבוע 19351

יסודי עמק חרוד
ת"ד 211 גלבוע18120

יסודי יד לחמישה
מושב דבורה 19206

יסודי דמוקרטי אלי מרחב
קיבוץ בית השיטה

יסודי חב"ד
מושב אביטל 19365

יסודי טמרה
טמרה בעמק 19328

יסודי מוקיבלה
מוקיבלה 19351

יסודי סנדלה
סנדלה 19353

יסודי גלבוע בית אלפא

בתי ספר על יסודי

עמל אחווה גלבוע
נאעורה 18950

הרב תחומי עמל עמק חרוד
ת.ד 211 גלבוע 18120

חנ"מ עמק יפה
מרכז אומן תענך 19265

קידום נוער
קבוצת גבע

ויצו ניר העמק
ת.ד 2165 עפולה

חט"ב מוקיבלה
מוקיבלה 19354